facebook

Sabtu, 12 Julai 2014

MEMBAIKI FLOOR TRAP TERSUMBAT, ATAP BOCOR DAN MENUKAR TANDAS CANGKUNG DI LESTARI PUTRA, SERI KEMBANGAN, SELANGOR

Saya dihubungi Puan Emy yang tinggal di Lestari Putra, Seri Kembangan, Selangor yang meminta saya membaiki floor trap yang tersumbat. Selain dari itu, beliau mahu menukar tandas lama jenis 'front lever handle' (tandas simbahan) kepada tandas jenis push button serta membaiki bumbung rumahnya yang bocor.
Dibawah ini ada perinciannya.


 Ini adalah floor tap yang terdapat dibilik air bawah serta didapur. Air sentiasa bertakung di floor trap tersebut.


Punca floor trap ini tersumbat adalah kerana air kumbahan tidak dapat mengalir ke gully trap. Apabila gully trap dibuka saya dapati ia kering. Ini menunjukkan air kumbahan tidak mengalir ke situ. Gully trap juga dipenuhi dengan batu-batuan yang banyak. Batu-batu ini telah menutup laluan air kumbahan.

Bagi membolehkan air kumbahan mengalir ke gully trap batu-batu dan pasir yang terdapat disitu haruslah dibuang. Ini adalah proses mengorek keluar batu-batu dan pasir.


 Setelah batu-batu dan pasir dikeluarkan, saya telah mengepam floor trap dan air kumbahan dapat mengalir dengan lancar ke gully trap. Gambar disebelah kanan menunjukkan batu-batu yang terkumpul di gully trap.

 Ini adalah tandas jenis front lever handle (tandas simbahan). Puan Emy mahu ia diganti kepada tandas jenis push button.

 Proses membuka tandas lama telah dilakukan dan kemudiah tandas yang baru telah dipasang.

Ini adalah gambar-gambar yang diambil sewaktu membaiki bumbung bocor. Atap genting yang pecah dibeberapa bahagian, simen pada rabong yang telah merenggang serta zink flacing yang sudah terangkat dari kedudukkannya adalah punca kenapa air boleh memasukki siling.


 Terdapat ruangan yang kosong di sesalur air. Ia juga menjadi punca air boleh memasukki ke bahagian siling rumah.

Di bahagian dinding terdapat kesan aliran air. Ini berpunca dari  zink flacing yang telah terangkat dari kedudukkan asalnya.

 Atap genting yang pecah telah dibuka dan diganti baru.

 Zink flacing yang terangkat telah dibaiki dan kemudiannya disapu dengan sealant. Ruangan kosong yang terdapat pada sesalur air juga disapu dengan sealant. Simen pada rabong yang telah merenggang juga disapu sekali lagi dengan sealant.


No. Tel : 012-6379460
normserin@gmail.com



Tiada ulasan:

Catat Ulasan