facebook

Rabu, 6 Februari 2013

PAM TANDAS ROSAK DI TUKAR BARU

Saya telah dihubungi oleh En. Fuad dari Bandar Tasik Selatan, Cheras, Kuala Lumpur tempohari. Beliau memaklumkan tandas dirumah beliau tidak dapat mengeluarkan air walaupun telah dipam sedangkan air didalam tangkinya masih penuh. Setelah diperiksa saya dapati masalah ini berpunca dari sifonnya yang telah rosak. Sebelum ini saya pernah siarkan perincian mengenai fungsi sifon didalam tangki tandas di sini.


GAMBAR 1

Ini adalah gambar tangki air dan sifon yang rosak sebelum  ia dikeluarkan dan ditukar baharu. Kelihatan air masih penuh didalam tangki tersebut.


GAMBAR 2


Saya telah menukar sifon lama yang telah rosak itu dan telah mencuci sekali bahagian dalam tangki air tersebut. Kelihatan ianya lebih bersih dari sebelumnya. Setelah diuji, air dari tangki telah mengalir dengan lancar apabila ia dipam.


GAMBAR 3

Ini adalah satu unit sifon yang telah rosak. Sifon ini  terbahagi kepada beberapa bahagian didalamnya dengan masing-masing mempunyai fungsi tersendiri. Saya dapati bahagian yang rosak itu adalah dibahagian injap gegendang (diaphragm valve).



Maklumat

Injap gegendang (diaphragm valve) ini berfungsi mengawal air masuk ke tiub sifon apabila tuil (lever handle) ditarik. Injap gegendang akan menaik dan membenarkan air masuk ke tiub sifon untuk menyimbah mangkuk tandas.


No. tel : 012 - 6379460





Tiada ulasan:

Catat Ulasan