facebook

Selasa, 21 Januari 2014

MENGENALPASTI DAN MEMBAIKI BUMBUNG BOCOR DI PUTRAJAYA

Saya telah dihubungi oleh Puan Syikin yang tinggal di Putrajaya dan memaklumkan bumbung rumahnya bocor. Air sentiasa menitis dan membasahi keseluruhan ruang tamu rumahnya walaupun tidak hujan. Saya mencari punca kenapa air boleh memasukki ruang tamu rumahnya. Setelah diperiksa, saya dapati terdapat beberapa perkara yang menjadi punca kenapa air boleh memasukki ruang tamu. Sila lihat gambar-gambar dibawah ini.

Gambar bumbung atap genting yang diambil dari bahagian atas. Jika dilihat bumbung ini masih berkeadaan baik. Tiada atap genting yang pecah dan retak mahupun atap yang renggang.

Ini adalah bahagian dimana tangki air diletakkan. Terdapat pokok-pokok renek yang tumbuh disitu.

Lantai/slab ditangki air yang dipenuhi dengan daun-daun kering serta berkulat. Apabila dibuka floor trap, daun-daun kering telah memasukkinya dan menyebabkan saluran floor trap tersumbat. Ini telah menyebabkan air sentiasa bertakung dilantai/slab. Jika dilihat betul-betul, lantai/slab ini sentiasa basah.

Ini adalah proses membuka bumbung atap genting. Ia bagi mengenalpasti punca air sentiasa mengalir walaupun tidak hujan.

Setelah diperiksa, didapati beberapa bahagian penyambungan paip dari tangki air ke rumah berkarat dan bocor.

Saluran paip yang berkarat dan bocor telah diganti dengan yang baru manakala lantai/slab yang dipenuhi dengan daun-daun kering dan pokok-pokok renek telah dibersihkan.

Proses memasang penyambung T jenis pvc.  Floor trap yang tersumbat telah dibersihkan dan air yang disiram diatas lantai telah mengalir dengan lancar.



No. Tel : 012-6379460




Tiada ulasan:

Catat Ulasan