facebook

Ahad, 25 Ogos 2013

TANDAS TERSUMBAT

Saya dihubungi oleh Puan Farah  yang memberitahu tandas dirumahnya tersumbat. Saya telah ke rumah Puan Farah dan perkara pertama yang saya lakukan adalah mencari punca ia tersumbat. Apabila saya membuka mainhole dibahagian belakang rumahnya mendapati air yang mengalir ke mainhole adalah perlahan. Setelah itu saya membuka saluran kumbahan dan mendapati tiada apa-apa pun yang tersangkut disitu. Sila lihat gambar-gambar dibawah ini proses sewaktu mencari punca tandas tersumbat.

GAMBAR 1
Proses mengepam air yang bertakung di lubang tandas. Air akan mengalir dengan perlahan  walaupun telah beberapa kali dipam.

GAMBAR 2
Mainhole - air mengalir dengan perlahan.

GAMBAR 3
Sesalur kumbahan yang terdapat diluar. Saya telah membukanya dan mendapati tiada apa-apa pun disitu.

GAMBAR 5

 Sesalur kumbahan dibahagian dalam siling telah dibuka dan mendapati ada sesuatu yang menyekat pengaliran air disitu. Tandas ini adalah di tingkat atas.

GAMBAR 5
Gambar ini diambil dari  jarak dekat. Terdapat objek seperti plastik disitu.

GAMBAR 6
Setelah di keluarkan,objek yang tersangkut di lubang tandas tadi adalah plastik pewangi tandas. Terdapat 2 pewangi tandas yang telah terjatuh kedalam lubang tandas tanpa disedari oleh Puan Farah. 


NOTA:
Pewangi tandas yang digantung ditepi mangkuk tandas ada kebaikkan dan keburukkannya.

KEBAIKKANNYA:
Boleh menyahbau yang kurang menyenangkan selepas setiap kali menggunakan tandas. Ada juga yang boleh mengurangkan kuman yang terdapat didalam tandas.

KEBURUKKANNYA:
Ia boleh terjatuh kedalam lubang tandas dan menyebabkan tandas tersumbat. Kadangkala kita tidak menyedari pewangi yang digantungkan itu telah terjatuh ke dalam lubang tandas.


No. Tel : 012-6379460



Tiada ulasan:

Catat Ulasan