facebook

Sabtu, 6 Julai 2013

PUNCA BIL AIR TINGGI DI TAMAN WANGSA UKAY, BUKIT ANTARABANGSA

Saya telah dihubungi oleh Puan Rohaya yang mahu saya mencari punca kebocoran saluran paip air yang menyebabkan bil air dirumahnya tinggi. Beliau mendapati tiada kesan kebocoran sama ada didalam mahupun diluar rumahnya. Bil air yang mencecah RM200 setiap bulan adalah mustahil bagi sebuah keluarga yang kecil. Setelah diperiksa diseluruh kawasan kediaman Puan Rohaya, saya dapati ditangki air ada penyambungan yang tidak diketahui ke mana aliran air tersebut. Sila lihat penerangannya dibawah ini.

Ini adalah tangki air yang terdapat dibahagian atas siling dirumah Puan Rohaya. Air didalam tangki kelihatan berkeladak. Puan Rohaya telah meminta saya mencuci tangki tersebut. Ini adalah proses mencuci dan membuang air bagi mengenalpasti punca kebocoran tersebut.

Air yang berkeladak didalam tangki tadi dibuang.   Terdapat 2 outlet lama yang telah terpasang ditangki air itu. Outlet ini telah menyebabkan air sentiasa mengalir keluar tanpa di ketahui ke manakah aliran air tersebut.


Tangki yang telah dibersih dan dikosongkan airnya.

Ini adalah penyambungan outlet tadi. Disekelilingnya yang berkarat dan bocor telah disapu dengan sealer.

Kemudian saya telah memotong outlet tadi dan menutupnya dengan endcap. Ini bertujuan air di tangki tidak lagi akan mengalir keluar.

Setelah proses yang dikenal pasti sebagai punca berlakunya bil air tinggi, air dimasukkan semula ke dalam tangki.

Ini adalah proses memenuhi air ke dalam tangki dan dibahagian kanan setelah siap sepenuhnya.



No. tel: 012-6379460



Tiada ulasan:

Catat Ulasan