facebook

Khamis, 5 September 2013

PUNCA SINKI TERSUMBAT DI WANGSA MELAWATI, KUALA LUMPUR

Dibawah ini adalah gambar-gambar bagaimana sinki tempat  mencuci pinggan mangkuk dan sebagainya boleh tersumbat. Sinki yang tersumbat ini ada banyak puncanya. Sikap pengguna itu sendiri yang menyebabkan sinki boleh tersumbat. Kita sering membuang sisa-sisa makanan, minyak dan pelbagai lagi barangan ke dalam sinki dapur. Sila lihat penerangan dibawah ini.

Sinki yang tersumbat telah menyebabkan air bertakung.

Air dari sinki juga meleleh ke bawah. 


Gully trap yang tersumbat telah menyebabkan air dari sinki mengalir keluar dengan perlahan. Outlet sinki juga dibuka dan terdapat banyak lelemak yang telah mengeras disekelilingnya.


Sesalur air dibawah sinki dipotong dan kelihatan lelemak yang telah membeku. Ia telah menutupi hampir keseluruhan lubang sesalur itu. Ini adalah punca kenapa air dari sinki tidak boleh mengalir keluar.

Sesalur yang dipotong tadi masih lagi mengeluarkan air kotoran dan terpaksa di takung dengan besin.

Beginilah keadaan air kotor dari sinki yang telah ditadah tadi. Sesalur air tadi telah dicuci bagi membuang lebihan kekotoran, setelah itu ia disambung semula.

Ini adalah gully trap. Air yang mengalir ke situ lebih lancar setelah di buang lelemak dan dibersihkan segala kekotoran yang ada.

Ini adalah proses membersih sesalur air dengan menggunakan 'hose' . Ia bagi membersihkan sesalur itu dan juga sinki. Ia bertujuan bagi memastikan tiada lagi saluran yang tersumbat.

Setelah proses tadi dilakukan air mengalir keluar dengan lancar. Manakala 'waste'nya pula ditukar baru dan floor trapnya juga telah dicuci.


NO. TEL : 012-6379460





Tiada ulasan:

Catat Ulasan