facebook

Sabtu, 27 April 2013

MEMBAIKI WATER PUMP DI BANDAR SRI PUTRA, NILAI, NEGERI SEMBILAN


Saya dihubungi oleh seorang pelanggan yang tinggal di Bandar Sri Putra, Nilai, Negeri Sembilan.Beliau meminta saya menukar water pump yang telah lama digunakan. Menurut beliau, water pump tersebut tidak mengepam air dengan lancar. Beliau telah menggunakan water pump tersebut melebihi 5 tahun dan telah tamat tempoh sahlaku (warranty). Oleh itu beliau tidak dapat mengganti semula water pump tersebut.

Setelah diperiksa, water pump itu tidak rosak. Punca air yang tersekat-sekat/tidak lancar adalah kerana bebola angin telah menutupi laluan air. Apabila water pump ini mengepam air dan air yang memasukki ke saluran paip itu akan berpatah balik kerana tidak dapat menembusi bebola angin tersebut.  Oleh itu,  saluran yang terdapat didalam water pump telah dibuka bagi membebaskan bebola angin.


Pelanggan ini menggunakan waterpump jenama PANASONIC.

Water pump yang telah disambung ke saluran paip. Setelah dibaiki dan diuji semula, air telah mula mengalir dengan lancar.

Ini adalah bahagian-bahagian yang terdapat pada water pump tersebut. Lihat penerangan dibawah ini mengenai water pump jenama Panasonic.


Sumber gambar dari www.panasonic.com.my


NOTA:
Punca-punca water pump mengalami masalah pengaliran air tidak lancar :-
  • menekan suiz utama (buka/tutup) dengan kerap.
  • terdapat masalah pada suiz utama water pump.
  • penyesuaian suiz kawalan bagi mengawal tekanan water pump.
  • bekalan air terhalang kerana piping yang tidak sesuai.
  • saluran paip yang tersumbat kerana keladak didalam tangki air.
  • caj udara yang berlebihan dalam water pump.
  • tangki air bocor.
  • ball valve rosak.


No. tel : 012-6379460




17 ulasan:

  1. pam di rumah saya alami maslah yg sama . kemudian pam tidak berfunsi trus . apa lngkh yg ptot saya ambil .

    BalasPadam
    Balasan
    1. "Oleh itu, saluran yang terdapat didalam water pump telah dibuka bagi membebaskan bebola angin." Buka sambungan default pump ke tuan? Atau buka saluran yang bersambung ke pump?

      Padam
  2. Saya nak tanye knapa lampu(pump) water heater tidak mnyala? Tapi air rasa panas..

    BalasPadam
  3. Saya nak tanye knapa lampu(pump) water heater tidak mnyala? Tapi air rasa panas..

    BalasPadam
  4. Assalamualaikum.. sy nak tnya.. pam air di rumah saya.. masih berfungsi tapi sekejap brpusing,skjap jammed.. mcmna penyelesaian? terima Kasih..

    BalasPadam
  5. Harap Respon secepat mungkin..

    BalasPadam
  6. salam,,saya nk tny,,pam air dirumah saya tidak berfungsi tp elektrik ada,,boleh sy tahu apa masalahnya?terima kasih

    BalasPadam
  7. Salam ..saya nak tanya..saya pakai enjin air hitachi 100xs..masalahnya..apabila paip tak buka lama..enjin jd mati sndiri,dan air dalam enjin kering...apabila saya isi air dalam enjin,bru hidup semula enjin tu...apa masalah ya.

    BalasPadam
  8. saya nak tanya...waterpump tak berhenti automatic..seblum nya dia akan berhenti jika tak ada pemakaian air..

    BalasPadam
  9. Saya bukan nak ulas, tetapi nak bertanya juga. Masaalah saya pun sama...saya guna pam air hitachi 200xs. Pam akan berjalan berterusan walau pun tidak ada pemakaian air. Saya dah cuba flush discharge piping line utk buang kalau2 ada angin tetapi masaalah masih sama.

    BalasPadam
  10. Kenapa pam Panasonic jet terbo bunyi kasar...

    BalasPadam
  11. Kalau Kita sumbatkan penutup paip tapi terlupa nak tutup rosak tak

    BalasPadam
  12. Apa masalah water pam air auto tak hidup arus masuk ke pam ada tapi tak hidup


    BalasPadam
  13. Pam kolam ikan saye tak hidup lah ape yg rosak die..plak atau fius die semua okey,, sebab pam saye 24 jam jalan Non stop tibe2 pagi tadi pam saye terus
    diam mati..ape rosak die..

    BalasPadam
  14. Pam kolam ikan saye tak hidup lah ape yg rosak die..plak atau fius die semua okey,, sebab pam saye 24 jam jalan Non stop tibe2 pagi tadi pam saye terus
    diam mati..ape rosak die..

    BalasPadam
  15. Mesin air hitachi x bhenti dlm jangka masa lama. Otomatik dan fotvalve telah ditukar baru

    BalasPadam