facebook

Ahad, 6 Mac 2016

MENUKAR WATER PUMP DI AMPANG TASEK, SELANGOR

Saya telah dihubungi oleh seorang pelanggan yang tinggal di Ampang Tasek, Selangor tempohari. Beliau meminta saya memeriksa water pump dirumahnya. Menurut beliau, water pump itu sering mengeluarkan bunyi yang bising setiap kali ia mengepam air. Setelah diperiksa saya dapati motornya yang berbunyi. Saya telah membuka motor tersebut dan didapati bearing telah rosak. Terdapat beberapa  komponennya telah tertanggal/hilang. Sila lihat penerangannya dibawah ini.

Ini adalah water pump yang dibeli oleh pelanggan ini. Water pump ini
tiada berjenama dan dikeluarkan dari negara China.

Water pump yang rosak telah dibuka.

Pelanggan ini meminta saya memasang 1 unit water pump yang baharu.
Saya telah menggantikan dengan water pump jenama HITACHI.

Ini adalah proses pemasangan water pump dan penyambungan 
sistem perpaipan ke water pump.

Water pump jenama Hitachi yang telah siap dipasang.

No. Tel/Whats App : 012-6379460
Emel : normserin@gmail.com


Soal & Jawab:

1.  Kenapa water pump yang baru 2 tahun dibeli dan dipasang boleh rosak?

 Jangka hayat water pump tidak dapat dijangkakan. Adakalanya ia akan berfungsi dengan baik  walaupun lebih dari 5 tahun waranti/jaminannya. Mengikut pengalaman saya water pump yang tiada berjenama terutamanya produk dari Negara China sering kali mengalami masalah seperti ini.
            
2.  Mengapakah motor water pump sering mengeluarkan bunyi yang bising?

 Motor water pump akan mengeluarkan bunyi apabila salah satu dari komponen didalamnya    tertanggal atau hilang. Apabila ada komponennya yang tertanggal, ini akan mengakibatkan    motor itu bergeser dengan komponen yang lain. Oleh kerana itu water pump tidak dapat berfungsi  dengan lancar. Akibat daripada geseran itu boleh menyebabkan ia mengeluarkan asap dan berbau  hangit ataupun terhenti dengan sendirinya.

3.  Apakah kesan daripada kerosakkan motor water pump?

 Apabila motor water pump rosak secara otomatiknya ia tidak dapat berfungsi dengan baik. Ia tidak   lagi dapat mengepam air masuk ke dalam tangki kerana tiada tekanan darinya.

   

Tiada ulasan:

Catat Ulasan