facebook

Rabu, 25 Februari 2015

MENCUCI TANGKI AIR DI PRESINT 11, PUTRAJAYA

Gambar-gambar yang saya tunjukkan dibawah ini adalah sewaktu saya dan krew membaiki saluran air yang perlahan. Pada asalnya, pelanggan ini hanya mahu saya mencari punca kenapa air yang disalurkan ke rumahnya amat perlahan. Beliau mengesyakki water heater di dalam tandas utama telah rosak. Untuk mengetahui puncanya, saya dah krew telah memeriksa tangki air dan mendapati air didalam tangki kekuningan dan keruh. Pada dasar tangki terdapat tanah merah. Oleh itu, disarankan agar tangki air ini dibersihkan terlebih dahulu. Sila lihat penerangannya dibawah ini.



Ini adalah water heater yang telah rosak. Terdapat beberapa komponen didalamnya
yang telah tidak berfungsi akibat  litar pintas.

Keadaan air yang berkeladak kekuningan. Ia telah menyebabkan saluran air yang
menyalurkan air ke bilik-bilik air telah tersekat. Saluran air yang dipenuhi dengan tanah
merah telah menyempitkan laluan air.

Proses mencuci tangki.

Proses membuang air dan mencuci tangki. Ia dilakukan berulang-ulang kali
bagi mempastikan tangki ini benar-benar bersih.

 Walaupun air telah dimasukkan semula ke dalam tangki namun saya dapati air itu
masih lagi kekuningan dan keruh. Ini bermakna air yang dibekalkan tidak bersih.

Untuk mengenalpasti kenapa air didalam tangki sangat kotor, saya telah membuka
meter air dan mendapati air yang dibekalkan oleh SYABAS adalah kotor. Untuk itu,
saya telah mencadangkan agar satu penapis air dipasang.



No. Tel : 012-6379460
Emel : normserin@gmail.com




Tiada ulasan:

Catat Ulasan