facebook

Sabtu, 24 Mei 2014

PAIP BOCOR DI BUKIT RIMAU, SHAH ALAM, SELANGOR

Seorang pelanggan yang tinggal di Bukit Rimau, Shah Alam, Selangor telah menghubungi saya dan memberitahu siling dirumahnya sentiasa basah. Beliau mengesyaki tangki air di dalam bumbung rumahnya bocor. Bagi mengelak air dari terus menitis ke siling beliau telah menutup paip utama yang menyalurkan air ke tangki tersebut. Oleh itu, beliau mahu menukar tangki air yang dikatakan bocor itu.
Sebelum menukar tangki tersebut, terlebih dahulu saya mencari punca kenapa air menitis ke siling rumahnya. Setelah saya melihat sendiri keadaan tangki air itu, saya dapati ia tidak bocor. Hanya saluran paip yang membekalkan air ke tangki yang bocor. Sila lihat penerangannya dibawah ini.

Tangki air yang kering kerana paip utama ditutup agar air tidak masuk
ke dalam tangki.

Saluran paip yang bocor.

Saluran paip yang bocor telah ditukar baru yang
bersaiz 3/4".

Setelah pasti saluran paip tadi tidak bocor barulah air disalurkan
semula ke dalam tangki. Ini adalah proses memenuhkan tangki air.

NOTA:
Saya berprinsip bahawa setiap permasalahan ada penyebabnya. Bermakna setiap kerosakkan yang berlaku di setiap rumah pasti ada puncanya. Oleh itu, saya terpaksa mencari punca kepada setiap permasalahan terlebih dahulu barulah saya mengesyorkan apakah yang sepatutnya pemilik rumah lakukan. Saya tidak akan mencari keuntungan semata-mata.



No. Tel : 012-6379460
Emel : normserin@gmail.com



Tiada ulasan:

Catat Ulasan