facebook

Sabtu, 5 Oktober 2013

MENUKAR JUBIN LANTAI YANG TERKOPAK DI TAMAN MULIA, SERI PAJAM, NEGERI SEMBILAN

Saya telah dihubungi En. Zaini yang tinggal di Taman Mulia, Seri Pajam, Negeri Sembilan. Beliau memberitahu lantai  di tingkat atas rumahnya telah terkopak. Sebanyak 36 keping jubin lantai yang terkopak. Oleh itu, beliau telah meminta saya menukar dan membaiki semula lantai berjubin tersebut.

Proses pertama yang dilakukan adalah memotong jubin lantai yang telah terkopak itu dengan menggunakan mesin pemotong jubin. Kerja-kerja ini perlu dilakukan dengan berhati-hati. Jika tidak berhati-hati berkemungkinan besar jubin bersebelahan yang tidak terkopak akan pecah/rosak. 

Gambar-gambar ini menunjukkan setelah jubin lantai yang terkopak tadi dibuka dan dibuang.

Ini adalah simen yang melekat pada lantai. Simen ini akan dikeluarkan sepenuhnya sebelum proses selanjutnya dilakukan.

Ini adalah proses mengeluarkan simen-simen yang masih terlekat dilantai. Kerja-kerja ini dilakukan dengan berhati-hati serta memakan masa selama 2 ke 3 hari. Setelah simen yang melekat itu dibuang barulah proses seterusnya dilakukan. Proses memasang jubin.

Ini adalah proses pemasangan semula jubin lantai. Proses pemasangan jubin ini dilakukan oleh pekerja yang mahir. En. Zaini telah memilih untuk memasang jubin lantai bersaiz 2" x 2" (600mm x 600mm) Jenama Luxury Granito. Ia adalah jubin lantai jenis berkilat.

Jubin lantai yang telah siap dipasang sepenuhnya. 


NOTA:
Jubin lantai yang terkopak ini sering terjadi dirumah kediaman anda. Samada ia baru ataupun telah lama dipasang. Punca ia terjadi ada beberapa faktor. 
i)   sering terdedah kepada panas api (seperti jubin didinding dapur).
ii)  simen tidak melekat pada jubin lantai.
iii) simen melekat pada lantai sahaja.



NORMAL
No. Tel : 012-6379460




Tiada ulasan:

Catat Ulasan